Kontroll av boliger og hytter

Prosessen

01

1. Varsling

Du blir kontaktet av oss med tidspunkt for kontrollen.

02

2. Forberedelse

Sørg for at en voksen person er tilstede. Finn frem eventuell dokumentasjon på det elektriske anlegget.

03

3. Kontrollen

Vår kontrollør sjekker sikringsskapet, ser over elanlegget, utfører målinger og informerer om elsikkerhet.

04

4. Rapporten

Etter kontrollen vil du få tilsendt en tilsynsrapport som beskriver resultatet av kontrollen.

05

5. Rette avvik

Avdekkes det feil, må disse rettes av en elektrovirksomhet.

Utfyllende

Kontroll av boliger og hytter

Varsling

Alle bolighus og hytter skal fra tid til annen ha en offentlig kontroll fra Det lokale eltilsyn (DLE). Vi i Elsikkerhet Norge utfører disse kontrollene på oppdrag fra DLE i flere norske nettselskaper. På hvilke tidspunkt akkurat din bolig eller hytte er klar for kontroll, er avhengig av når det sist ble utført kontroll, kombinert med andre lokale risikovurderinger. Enkelte nye elektriske anlegg skal også kontrolleres, for å følge opp at elektrovirksomhetene bygger trygge og gode anlegg.

Når det er tid for kontroll, vil vi sende varsel om dette til den personen som er registrert som strøm- og nettkunde på det aktuelle anlegget. Hvis du ikke er eier av boligen, må du varsle eier om at vi kommer. 

Det beste er om du kan være tilstede selv. Hvis det ikke er mulig, kan du eventuelt få noen andre til å representere deg. Vedkommende må være over 18 år. 

Våre kontrollører vil ha ID-kort når de kommer på besøk til deg.

Forberedelser

Det er vanligvis ikke mye du trenger å forberede før vi kommer, men det kan være greit at du er klar over følgende: 

  • Hvis du har en utleieleilighet i boligen, som ikke har egen måler og strømabonnement, må du informere leietager og sørge for at vi får tilgang til utleieleiligheten også.  
  • Sørg for at det er lett tilgang til alle sikringsskap. Hvis du har sikringer som sitter på loftet, i kjelleren eller utvendig (der hvor strømmen kommer inn i huset), så må vi ha lett og trygg tilgang til disse også.  
  • Vi ønsker at du i forkant har tenkt gjennom om du har, eller har hatt, problemer med det elektriske anlegget eller med elektrisk utstyr. Ved hjelp av dine innspill kan kvaliteten på vår kontroll økes.
  • Har du et nytt elektrisk anlegg eller du har fått utført arbeider på det eksisterende elektriske anlegget de siste årene, ber vi deg å finne frem samsvarserklæringer og dokumentasjon fra elektrikeren.
  • Vi opplever av og til uheldige situasjoner med hunder, katter og andre kjæledyr. Vi ber om at du har kontroll på dyrene mens vi er på besøk. 

Kontrollen

Vår kontrollør vil sjekke det elektriske anlegget for feil som kan føre til brann eller andre ulykker. Vi ønsker også å vurdere om du som eier/bruker følger opp ditt ansvar for vedlikehold av det elektriske anlegget, slik at det er trygt og i samsvar med aktuelt regelverk. 

Selve kontrollen tar normalt 30-60 minutter, og omfatter gjerne følgende; 

  • Vi sjekker sikringsskapet, blant annet for å se etter tegn til varmegang og fare for å komme i kontakt med strømførende deler. 
  • Vi tester jordfeilbrytere og måler etter jordfeil, for å sjekke at det ikke er feil som kan føre til elektrisk støt. Strømmen blir koblet ut i korte perioder under disse testene. 
  • Vi ser på jordingsanlegget og måler jordforbindelse til utvalgte stikkontakter og elektrisk utstyr rundt i huset. 
  • Vi gjør en visuell kontroll av stikkontakter, brytere, belysningsutstyr, varmeovner og annet relevant elektrisk utstyr. Dette betyr at vi må innom de fleste rom i boligen. Dersom det av ulike årsaker er enkelte rom du ikke ønsker at vi skal besøke, så snakk med kontrolløren om dette. 
  • Vi har særlig fokus på steder hvor det ofte kan være varmegang, som på varmvannsberedere, stikkontakter til hvitevarer, skjøteledninger mm. 
  • Dersom du har elbil og lader denne hjemme, vil vi sjekke at du har trygge ladeløsninger. 
  • Vi gir informasjon og råd om bruk og vedlikehold av elektrisk anlegg og elektrisk utstyr. Derfor ønsker vi gjerne at du er med oss rundt på kontrollen. 

Kontrollen er stikkprøvebasert og kontrolløren kan velge å rette fokus mot forhold som er særlig relevante i din bolig. Vi foretar derfor ikke en fullstendig gjennomgang av hele det elektriske anlegget. Det betyr at det elektriske anlegget kan ha feil som vi ikke oppdager. 

Tilsynsrapport

Etter vårt besøk vil du få tilsendt en tilsynsrapport som beskriver resultatet av kontrollen. Hvis vi ikke finner noe feil, vil dette stå i tilsynsrapporten og saken avsluttes da fra vår side. 

Hvis vi finner feil på det elektriske anlegget eller på elektrisk utstyr, vil dette stå oppført i tilsynsrapporten. Da vil du få tilsendt tilsynsrapporten, sammen med det som kalles et «forhåndsvarsel om vedtak». Det betyr at du får mulighet til å rette feilene, eller komme med dine kommentarer til innholdet i tilsynsrapporten, innen en gitt frist (ofte tre måneder). 

Dersom du ikke utbedrer feilene innen denne fristen, og heller ikke har noen kommentarer til innholdet i tilsynsrapporten, kan Det lokale eltilsyn (DLE) fatte vedtak (gi pålegg) om at du må rette feilene innen en nærmere angitt frist.  

Normalt kan vi ikke gi utsettelse på fristen du har fått i forhåndsvarselet. Du kan søke DLE om utsettelse av frist gitt i vedtaket, etter at du har mottatt vedtaket. Mulighetene for utsettelse av fristen vil blant annet være avhengig av hvilke typer avvik rapporten inneholder, og alvorlighetsgraden på disse. 

Rette feil

Feil som må rettes, kalles gjerne avvik. Hvis tilsynsrapporten inneholder avvik, må disse normalt rettes av en elektriker fra en elektrovirksomhet som er registrert i Elvirksomhetsregisteret. 

Det kan være noe ventetid hos elektrovirksomhetene, så vi anbefaler at du raskt tar kontakt med en virksomhet som kan hjelpe deg. Vi må opptre nøytralt og uavhengig, og kan dessverre ikke komme med anbefalinger til hvilken elektrovirksomhet du bør velge. 

Du kan søke etter registrerte elektrovirksomheter her; https://elvirksomhetsregisteret.dsb.no/ 

Når elektrovirksomheten har rettet avvikene, må de sende inn melding om dette iht. instruksjonene oppgitt i tilsynsrapporten. Etter at tilfredsstillende tilbakemelding er mottatt, vil du få en bekreftelse på at saken er avsluttet.